𝜱ΔΓΞΨβαΘπξ

News

Mailed on 12 June 2015.

Nieuwsbrief Technische Wiskunde, Jaargang 1, aflevering 2.

Module 3: Signalen en onzekerheid

Module 3 is goed verlopen. Het was duidelijk dat (in mindere mate dan vorige jaar) studenten na een drukke tweede module in het begin war rustiger aan deden. Dit had het gevolg dat vrij veel studenten een herkansing nodig hadden maar ook bij het project kwam men wat laat op gang. Uiteindelijk is er wel hard gewerkt zodat aan het einde van het kwartiel een groot gedeelte van de groep de module met succes had afgerond.

Er was vanwege de pensionering van Erik van Doorn een andere docent, Werner Scheinhardt, voor kansrekening, maar die maakte wel gebruik van het goede materiaal van zijn voorganger. Voor kansrekening was er nu een snelle kleinere deeltoets om studenten snel aan het werk te krijgen en dit lijkt redelijk gewerkt te hebben. Wel was de opkomst bij het werkcollege niet altijd even sterk. Dit was in het bijzonder het geval bij kansrekening. Een mogelijke oorzaak is een werkcollege in de eerste twee uren terwijl de daarop volgende uren als zelfstudie was verroosterd.

De docenten hebben dit kwartiel het onderwijs met veel plezier verzorgd. Het was een leuke groep met een goede sfeer. De goede beoordeling door de studenten en goede slaagcijfers geven ons een reden om tevreden te zijn. Alles was goed studeerbaar.

Er waren wat klachten over het rooster. Daar moeten we volgend jaar goed naar kijken al waren een aantal problemen niet te vermijden door andere factoren. Er was wat verdringingseffect als studenten concentreerden op een van de deeltoetsen. Daar kan met een ander rooster misschien ook wat aan gedaan worden.

Module 7: Diskrete structuren en effeiciënte algoritmen

Over het geheel genomen is deze module, die voor het eerst gegeven, werd vrij goed verlopen. Er zijn 48 van de 73 deelnemers geslaagd. Aan de andere kant hebben meer dan tien studenten het al in vrij vroeg stadium opgegeven. Het is niet helemaal duidelijk waarom. De TW studenten hebben het heel goed gedaan, er waren enkele zeer hoge cijfers, drie tienen en elf negens, en vrijwel iedereen heeft de module met een voldoende afgesloten.  Op basis van de feedback van de studenten kunnen we concluderen dat de module goed mooi samenhangend was en vrij goed studeerbaar.

De Student Evaluation Questionaire (SEQ) gaf een enigszins duaal beeld te zien. Zowel hoge waardering alsook enkele vrij kritische kanttekeningen. De eindwaardering was een 6.5 met evenveel studenten die met hun waardering boven de zeven zaten als studenten die lager zaten dan een zeven. Uit de panelgesprekken kwam vooral waardering voor de samenhang en goed doordachte structuur naar voren.

Elke groep studenten is erin geslaagd een eigen python programma af te leveren voor het herkennen van isomorfe grafen, en het detecteren en tellen van automorfismen. De afsluiting hiervan was een programmeercompetitie die heel erg leuk was. Graph isomorphism staat bekend als een erg moeilijk probleem, en algoritmisch gezien dan ook helemaal niet makkelijk op te lossen. De docenten van de module waren onder de indruk van de prestaties van de studenten, die dan ook trots mogen zijn op wat ze bereikt hebben. Dit ook gezien het feit zowel de wiskunde als ook de programmeertaal (python) voor de studenten nieuw waren. Verder zijn we heel trots op de afsluiting van de research projects in de vorm van presentaties in een workshop - de kwaliteit van de gepresenteerde resultaten was gemiddeld hoog en het was een erg leuke bijeenkomst.

Twee punten die in de evaluatie negatief naar voren kwamen (rood licht) waren rooster en timing en het feit dat samenwerken in een team te weinig aandacht had (en deels ook niet goed werkte). Dit zullen we volgend jaar zeker beter proberen te doen. Kritiek was er ook op het niet doorgaan van  de toegezegde instructie voor het schrijven van een research paper. Die instructie zal volgend jaar zeker niet ontbreken. Tot slot was er een groot verschil in programmeervaardigheden tussen de informatica- en de wiskundestudenten. Python was voor de TWers volledig nieuw terwijl de TIers er al ervaring mee hadden of door hun algemene programmeerkennis er sneller mee om konden gaan. Python zou in het TW curriculum al eerder aan de orde moeten komen en daar wordt dan ook naar gekekeken.

De docenten waren heel tevreden over het feit dat het hier een met TI gedeelde module betrof. Het teamwerk (waar het dan wel goed werkte) grotendeels positief effect voor de studenten had, in de zin van “van elkaar leren”. Aan de andere kant is het opmerkelijk dat er bij (te) veel studenten een vooroordeel heerst in dat “informatici nu eenmaal beter kunnen programmeren” en “voor de bewijzen moet je bij de wiskundige zijn, ik ben informaticus” of “ik ben helemaal niet van het programmeren". Dit vooroordeel, waar het bestond, is helaas niet geheel weggenomen. De modulecoördinator geeft aan: `door een nog uit te vinden trucje bij het inrichten, uitvoeren, en controleren van het teamwerk zouden we dit volgende keer misschien wel, of beter kunnen bereiken.

Currucilumherziening AM

Het huidige curriculum van de master Applied Mathematics was aan herziening toe vanwege

  1. Ingewikkelde regels
  2. Weinig flexibel
  3. Drempelverhogend voor zij-instromers

Bovenstaande nadelen zijn helemaal niet nodig om aan de eindtermen te voldoen. Een belangrijke motivatie om de eisen op te stellen zoals ze momenteel zijn is gelegen in de doelmatige uitvoerbaarheid. Verder is er altijd een zekere mate van gezamenlijkheid nagestreefd. De regels zijn opgesteld in de tijd dat vrijwel elke TWer doorstroomde naar AM en er nauwelijks zij-instromers voor AM waren. In het BaMa stelsel en zeker na de inwerkingtreding van de harde knip zijn de bachelor TW en de master AM aparte opleidingen en daar horen andere programmatische regels bij. Uitgangspunten voor het nieuwe AM curriculum:

  1. Een kleine gemeenschappelijke kern
  2. Streven naar gemiddeld minimaal 10 studenten per vak
  3. Twee basisprogramma’s:
    a. HS-MMS-AA-MaCS
    b. SOR-DMMP
  4. Flexibele toelating: een student is toelaatbaar tot AM als
    a. De student een relevant bachelordiploma heeft
    b. Er voor de student een studeerbaar en kansrijk examenprogramma kan worden opgesteld dat aan de eindtermen voldoet.

Om dit te realiseren is er een curriculumcommisie AM ingesteld. In deze commissie hadden enkele medewerkers maar ook enkele AM studenten, Yoeri Boink, Rien Lagerwerf en Sijmen de Bruijn, zitting. Na enkele vergaderingen en ruggespraak van de commissieleden, hoewel de studenteleden er in het laatste stadium niet meer bij betrokken konden worden, is er een nieuw fris en fruitig programma uitgekomen. Kern van het programma is dat alle AM studenten Continuous Optimization 2.0, Scientific Computing 2.0 en Philosophy of Engineering doen. De 2.0 betekent dat beide vakken grondig zullen worden herzien zodat er elementen voor alle leerstoelen in zullen zitten. Alle AM studenten kiezen in overleg met hun afstudeerhoogleraar twee vakken bij Mastermath. Studenten die bij een van de leerstoelen van vloer 3,  HS, MMS, AA of MaCS afstuderen doen verder Applied Functional Analysis, Optimal Control en Applied Finite Elements. De resterende vakken worden in overleg met de afstudeerhoogleraar gekozen. Studenten die bij SOR of DWMP afstuderen kiezen drie vakken uit een lijst van zes: Discrete Optimization (Mastermath), Qeueing Theory (Mastermath), Game Theory, Markov Decision Theory and Algorithmic Methods, Networks of Queues , Stochastic Processes.

Bezoek UT-delegatie aan de ELTE Universiteit in Budapest

Eind mei heeft een kleine UT-delegatie de Eötvös Loránd Universiteit (ELTE) te Budapest bezocht. Doel van de reis was om mogelijke samenwerking van met name beta opleidingen te onderzoeken. Vanuit EWI maakten Peter Apers (decaan EWI), Jan Schut (facultair internationaliseringscoördinator) en Jan Willem Polderman (portefeuillehouder internationalisering en onderwijs EWI, OLD TW) deel uit van de delegatie. Er is onder andere gesproken over de  mogelijkheid voor TW studenten om in het kader van hun minor een half jaar aan de ELTE universiteit te studeren. De wiskundeafdeling in Budapest behoort op een aantal gebieden, o.a. diskrete wiskunde en algebra, tot de wereldtop. Voor TW studenten met belangstelling voor theoretische vakken is ELTE een Walhalla, terwijl een verblijf in Budapest een onvergetelijke ervaring kan zijn. Studenten van ELTE kunnen bij TW bijvoorbeeld module 6, dynamische systemen, doen. Daarnaast hebben zij automatisch toegang tot het collegeprogramma van Mastermath. Afgesproken is om als eerste stap de uitwisseling van studenten onder te brengen in het Erasmusprogramma. Het ziet er veelbelovend uit en het was al met al een zeer nuttig en geslaagd (bliksem)bezoek.

Abacus en internationalisering

UT-breed is men bezig de internationalisering van opleidingen door te zetten. Veel opleidingen gaan per collegejaar 2016-2017 over naar Engels als voertaal, zo ook Technische Wiskunde. Hieronder zal kort uiteen worden gezet waar Abacus mee bezig is en zal gaan rond internationalisering.

Als studievereniging voor Technische Wiskunde studenten en Applied Mathematics studenten moet iedereen die lid is zich welkom voelen. Wanneer Engels de voertaal bij TW wordt, zullen daar ook internationale leden bij komen. Abacus zal zich de komende jaren daarom op de volgende manieren aanpassen (dit zijn ook de punten die zijn behandeld op de ALV van Abacus):

-       De website wordt tweetalig;

-       Communicatie vanuit het bestuur zal tweetalig of in het Engels verlopen;

-       De kamerinrichting van de Abacuskamer zal worden aangepast zodat alle tekst in het Engels beschikbaar is;

-       De statuten en het Huishoudelijk Reglement van Abacus zullen ook in een Engelse versie beschikbaar worden gemaakt;

-       De stukken voor een ALV zullen Engels worden;

-       Commissies zullen hun documentatie (gedeeltelijk) internationaliseren;

-       De Ideaal! wordt (gedeeltelijk) Engels;

-       Lunchlezingen en symposia zullen een internationaler karakter krijgen;

-       Tijdens Kick-In en Twick-In (opleidingskamp van Abacus tijdens de Kick-In) wordt rekening gehouden met integratie van internationale studenten.

Dit zijn veel dingen die in de loop van de tijd worden veranderd. Nog voor de zomervakantie wordt een start gemaakt met de statuten en het Huishoudelijk Reglement, na de zomervakantie zal het volgende bestuur van Abacus de rest van de punten oppakken om alle internationale studenten ook bij Abacus een warm welkom te geven.