𝜱ΔΓΞΨβαΘπξ

News

Mailed on 24 September 2015.

Nieuwsbrief Technische Wiskunde, Jaargang 2, aflevering 1.

Voorwoord door Tariq Bontekoe, Commissaris Onderwijszaken W.S.G. Abacus

Het is weer zo ver, nieuw studiejaar, nieuwe nieuwsbrief, we beginnen het jaar met een terugblik op de laatste modules van het afgelopen jaar. Hierbij is zeker de terugblik op module 4 interessant, aangezien deze voor de tweede keer werd gegeven. Daarnaast worden de modules 4 en 8 beiden samen met andere studies gevolgd, dus dit is ook leuk vergelijkingsmateriaal.

 

Ook dit jaar zal ik samen met de vele betrokken medewerkers van de opleiding, zoals de opleidingsdirecteur, bachelorcoördinator en de modulecoördinatoren proberen om de nieuwsbrief elk kwartiel te voorzien van leuke en interessante stukjes over het onderwijs binnen de bachelor Technische Wiskunde en de master Applied Mathematics.

 

Veel leesplezier!

Voorwoord door Jan Willem Polderman, opleidingsdirecteur

Het nieuwe studiejaar is al weer een paar weken aan de gang en we willen natuurlijk vooruitkijken. Dat doen we ook, maar een terugblik op de modules 4 en 8 is op zijn plaats. Module 4 werd nu voor de tweede keer gegeven en loopt in grote lijnen gesmeerd. Toch zijn er nog verbeterpunten. Het onderdeel wetenschapsfilosofie komt nog niet voldoende tot zijn recht. Terwijl het juist mooi laat zien dat wetenschappelijke theorieën ooit een keer ontstaan zijn. De historische context is bedoeld om de werelden van vectorcalculus en E&M met elkaar te verbinden. Het moduleteam zal er volgend jaar alles aan doen om dit onderdeel voor de studenten boeiend en uitdagend over het voetlicht te brengen.

Module 8 werd afgelopen jaar voor het eerst gegeven. Een logistieke tour de force omdat er drie opleidingen bij betrokken zijn. Waar TN en TW in module 4 behoorlijk dicht bij elkaar liggen is de uitdaging in module 8 om studenten TW, TBK en CiT samen te laten werken. Hieronder kun je lezen hoe dat is verlopen.

Dit is het laatste jaar dat TW Nederlandstalig is. De voorbereidingen voor de transitie naar een internationale opleiding zijn in volle gang. We liggen redelijk op schema, maar er moet ook nog veel gebeuren. Terwijl de opleiding daar mee bezig is, nemen de studieverenigingen geen afwachtende houding aan. Ook Abacus is druk bezig de vereniging zo in te richten dat vanaf volgend jaar buitenlandse studenten zich thuis zullen voelen. Of de komst van de welbekende Amerikaanse koffieketen in het Edu Café daar aan bij zal dragen valt nog te bezien. Laten we in elk geval hopen dat er voldoende studieplekken over blijven en dat het niet zo onrustig wordt dat er überhaupt niet meer gestudeerd kan worden.

Module 4: Velden en Elektromagnetisme

Module 4 is een gezamenlijke module met de opleiding Technische Natuurkunde. Deze module bestaat uit een drietal componenten:

vectorcalculus, elektriciteit en magnetisme, en een project waarin historische experimenten worden nagebouwd die hebben bijgedragen aan de begripsvorming wat elektriciteit en magnetisme nu eigenlijk is. De historische context wordt verder uitgewerkt via colleges en voordrachten over de denkwereld van Maxwell aan het begin van de negentiende eeuw.

 

De onderdelen in de module zijn sterk met elkaar verbonden en geven de module een duidelijk thema. Dit wordt door veel studenten duidelijk herkend en gewaardeerd. Een ander aspect van de module is dat in het project gemengde groepjes van TW en TN studenten actief zijn. Deze interactie met studenten van de andere opleiding wordt zowel door de TW als TN studenten als heel plezierig ervaren. Het is opvallend hoe snel (na minder dan één collegejaar) TW en TN studenten al op een andere manier naar een wetenschappelijk probleem kijken.

 

De module is best zwaar en vereist serieuze studie, maar de studenten vinden het fijn dat er een duidelijke focus is. De resultaten van de module zijn verder prima. Wat hierbij opvalt is dat er een sterke correlatie is tussen de cijfers voor vectorcalculus en E&M, zowel bij de TW als TN studenten. Verder krijgen studenten bij E&M nog veel toepassingen van de stof voor vectorcalculus, wat helpt als onderdelen bij het eerste tentamen vectorcalculus nog niet helemaal begrepen zijn. De module werd afgesloten met een presentatie van alle gebouwde experimenten.

Dit was erg leuk en het was verrassend om te zien wat voor fraaie toestellen er gebouwd waren en hoe nauwkeurig precies in sommige gevallen gemeten kon worden met heel eenvoudige hulpmiddelen. Zo was een groepje in staat om met (letterlijk) een houtje-touwtje opstelling de elektrische permitiviteit van het vacuüm tot op 4% nauwkeurig te bepalen, werden er ettelijke-centimeter lange vonken opgewekt en werden aluminium ringen contactloos de lucht in gekatapulteerd. Komend jaar zullen we nog iets eerder met E&M beginnen om de overlap in de tijd met vectorcalculus nog iets groter te maken. Verder zullen we proberen om de studenten nog wat sterker bij het onderdeel wetenschapsgeschiedenis te activeren.

Module 8: Modelling and analysis of stochastic processes

Het einde van deze module ligt inmiddels alweer bijna twee maanden achter ons; tijd voor een korte terugblik.

 

De module bestond uit opeenvolgende blokken, telkens met andere medestudenten. Voor de Math-variant was blok 1 met TW en TBK, blok 2 alleen TW, en blok 3 met TW, TBK en CiT. Voor de IEM-variant was enkel blok 2 anders, namelijk met TBK en CiT. Tevoren hadden we gedacht dat dit organisatorisch ingewikkeld zou (b)lijken, maar gelukkig bleek dit reuze mee te vallen.

 

Blok 1 (stochastic models + stukje project) was voor TW-studenten "best wel relaxed". Hoewel er drie HC-docenten waren, en twee docenten bij WC/project (naast AIO en student-assistent), verliep dit voor de TW-studenten redelijk soepel. De TBK studenten hadden duidelijk meer moeite met dit onderdeel. Punt voor verbetering is de projectbeschrijving voor het deel dynamisch programmeren die erg laat gereed was en weinig uitdaging bood (oplossing was snel in te vinden).

 

Blok 2 voor TW (markovketens en project stochastische simulatie) vergde veel meer van studenten, maar niet te veel. Wat hier mis ging is dat we duidelijker en eerder hadden moeten communiceren dat stochastische simulatie heftig van start gaat, met meerdere deadlines kort op elkaar. Afgezien daarvan vonden studenten dit project leuk en uitdagend, en hebben ze mooie resultaten geboekt. De parallelle (verdieping in) Markovketens liep ook goed; enige minpuntje was hier het wat bloedeloze zaaltje op vloer 5 van de Vrijhof. Mogelijk dat we het volgend jaar wat makkelijker maken om in blok 1 al te werken aan Markovketens, zodat in blok 2 meer tijd beschikbaar is voor stoch.sim. Blok 2 voor TBK en CiT verliep op soortgelijke wijze: er werd veel gevraagd van de studenten met meerdere opdrachten en een uitdagend project waarin een complete simulatiestudie van een ziekenhuisafdeling moest worden uitgevoerd. Grote verschillen met de TW variant is dat van specifieke simulatiesoftware gebruik is gemaakt en dat er gewerkt werd met geadviseerde deadlines. Dit laatste bleek slecht te werken, veel studenten trokken zich weinig aan van de geadviseerde deadlines en dus werd het nachtwerk aan het einde van het blok. De evaluaties van dit blok onder de TBK en CiT studenten was over het algemeen zeer positief.

 

Blok 3 tot slot, het multidisciplinair eindproject, was tevoren heel spannend, zowel voor studenten als docenten: in grote groepen (8-9 studenten) moest in heel korte tijd (1,5 week) een oplossings(aanzet) worden bedacht, geïmplementeerd en gepresenteerd voor een omvangrijk probleem (bezoekstrategie voor een polikliniek in een nieuw ziekenhuis).

Bedoeling was dat hier alle geleerde technieken konden worden toegepast, echter TW studenten zagen het (begrijpelijk) vooral als een vervolg op het TBK/CiT simulatieproject. Met name vanwege de gebruikte simulatiesoftware en omdat het multidisciplinaire project leek voort te bouwen op de opdracht van blok 2 voor TBK en CiT. Dit is een duidelijk verbeterpunt voor ons. In een multidisciplinair project als deze is het niet de bedoeling dat alle studenten hetzelfde doen, bijvoorbeeld allemaal werken aan een simulatieprogramma, maar juist dat de verschillende disciplines op verschillende wijze kunnen bijdragen aan het project. Volgend jaar gaan we de opdracht zo vormgeven dat die zich daar wel goed voor leent.

Desondanks waren de docenten over het algemeen positief verrast door wat er zoal bereikt werd, en ook de meeste TW-studenten, die ( begrijpelijk) aan het begin nogal sceptisch waren, ontdekten al snel hoe ze in het groepsproces hun eigen rol moesten `definieren', door een eigen inbreng te bedenken. Voor ons docenten vormden de eindpresentaties een mooie afsluiting van de module. Er zaten enkele presentaties bij waarin vaak alleen de activiteiten of het ontwikkelde model van de groep werd toegelicht in plaats van het geven van advies op basis van deze modellen. Echter, er waren ook een aantal uitmuntende presentaties waarvan de resultaten worden doorgespeeld aan het ziekenhuis.

 

Al met al vinden we dat studenten en docenten trots kunnen zijn op hoe deze module verliep en wat er bereikt is (100%-slagingspercentage voor de TW studenten en 75% slagingspercentage voor de TBK studenten, dit alles bij minstens gelijk niveau t.o.v. voorgaande jaren).