𝜱ΔΓΞΨβαΘπξ

News

Mailed on 19 December 2015.

Nieuwsbrief Technische Wiskunde, Jaargang 2, aflevering 2.

Voorwoord door Tariq Bontekoe, Commissaris Onderwijszaken W.S.G. Abacus

Daar is dan, op de valreep, de tweede nieuwsbrief van dit collegejaar. Zo kunnen jullie hem in de vakantie rustig doornemen. De eerstejaars zijn momenteel al aan hun tweede module bezig, die toch wel pittiger is dan de eerste en misschien verlangen ze zelf wel een beetje terug. Tweedejaars hebben daarentegen voor de tweede keer Analyse gevolgd en werken nu dag in dag uit aan differentiaalvergelijken en faseplaatjes. Ook menig masterstudent houdt zich hier mee bezig, maar dan wel op een ander niveau. De meeste derdejaarsstudenten doen echter helemaal geen wiskunde, want zij zijn druk verwikkeld in hun minor, misschien wel leuk om dan eens te lezen wat er allemaal met de opleiding gebeurt.

 

Waar je ook mee bezig bent, veel leespleizer gewenst en uiteraard ook een fijne vakantie en prettige feestdagen!

 

Voorwoord door Jan Willem Polderman, opleidingsdirecteur

Vlak voor de jaarwisseling verschijnt er dan toch nog een nieuwsbrief, zo komen we de kerstvakantie wel door. In deze nieuwsbrief blikken we terug op modules 1 en 5. Bij een bespreking van de Nationale Studenten Enquête kwam naar voren dat studenten niet alleen graag horen wat de plannen naar aanleiding van hun feedback zijn, maar ook wat er van die plannen terecht komt. Ik wil daar nu zelf een klein voorbeeld van geven. Vorig jaar bleek bij Math β2 dat de studenten het vervelend vonden dat het onderwerp machtreeksen vlak na de jaarwisseling en vlak voor de toets behandeld werd. Het onderwerp was nieuw en men had graag meer bezinkingstijd gehad. Daar kwam nog bij dat een onderwerp als 'integratie' weliswaar veel dieper behandeld wordt, maar dat dit veel dichter staat bij de stof die ook al van het VWO bekend is. Ik vond dat een heel redelijk punt en heb toen toegezegd dat ik zou kijken of ik iets aan de volgorde zou kunnen doen. Dat bleek niet zo moeilijk, en dus is zijn de machtreeksen flink naar voren gehaald en komen de beroemde integratiemethoden zoals partieel integreren en substitutie als laatste aan bod, vijf dagen voor de toets, dat wel.

 

Ik wens iedereen veel leesplezier, ook met de nieuwe Ideaal! en een fijne vakantie.

 

Module 1: Structuren en Modellen

 

Module 1 draaide alweer voor de derde keer. Omdat het UT-thema ‘sport’ is losgelaten, was er nu de kans een project te doen dat doorging op het eerste inleidende project. Dat is erg goed bevallen. Zo krijgt het project meer inhoud en kan er ook veel beter bekeken worden of er iets gedaan is met de eerste aanwijzingen op het verslag.

Vorig jaar werd er een groot beroep op programmeervaardigheden gedaan in het project. Met de herziening van het project moest er aanzienlijk meer gemodelleerd worden. Dat is een verbetering.

Het project werd afgesloten met een presentatiemiddag, waarbij elke groep een deel heeft gepresenteerd. Uit de evaluatie blijkt dat de voorbereiding van de presentatie te veel tijd vroeg. Vooral omdat men een complete presentatie voor te bereiden had en daar slechts een deel van heeft laten zien. Er zal volgend jaar zorgvuldig bekeken worden hoe de druk bij de presentaties verminderd kan.

Het is de projectbegeleiders opgevallen dat de studenten later zijn gestart met het project dan voorgaand jaar. Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat Math β1 niet in week één maar in week vier begon.

Er was vorig jaar nog een onderdeel ‘omgaan met literatuur’ in deze module. Omdat dat niet zo op z’n plaats is in module 1 is het doorgeschoven naar module 2. Dat betekent dat er nog wel ruimte is voor academische vaardigheden in deze module. Het plan is om aandacht te besteden aan feedback door middel van peer reviews van de studenten op elkaars projectverslag. En, bijna vanzelfsprekend, de academische vaardigheid ‘werken in internationale groepen’ zal in module 1 al starten.

Het docententeam is dit jaar aangevuld met Frans de Kogel en Peter Dickinson. Fijne docenten om erbij te hebben. Ik hoop volgend jaar met ditzelfde team weer verder te kunnen en samen nog beter de verbindingen weten aan te geven tussen de module-onderdelen.

 

Brigit Geveling (modulecoördinator)

 

Module 5: Statistiek en Analyse

 

Module 5 In 2014-15 was de module voor het eerst gegeven.  Uit de evaluaties onder de studenten en de docenten kwamen de volgende aspecten naar voren die verbetering vereisten:

(1) Studielast niet gelijkmatig verspreid over de module.

(2) Het splitsen van de stof van Statistiek in twee gelijke delen (en toetsen via twee deeltoetsen) was niet handig.

 

De klacht (1) was een uitkomst van verschillende activiteiten. Bijvoorbeeld, er waren twee deeltoetsen in week 4 en voor sommigen ook nog een presentatie.  Vooral voor de laatste groep studenten zorgde het voor een piekstudielast in week 4.  Aan de andere kant na week 8 (toen de reguliere toetsen van Analyse en Statistiek voorbij waren) hadden de studenten niet veel te doen.  

 

Om dit te vermijden hebben we het presentatierooster grondig aangepast: geen presentaties in de (deel)toets-weken. De laatste/tweede presentaties waren in week 9 en 10 verroosterd. Zo hebben we de studielast van eerdere weken iets verminderd door het te schuiven naar de latere weken, waar de studielast kleiner was.

 

Wat punt (2) betreft, hebben we de deeltoetsen voor Statistiek geschrapt.  De beoordeling gebeurde dit jaar dmv een tentamen aan het eind (week 8). Voor tussentijdse feedback werd er een wekelijkse quiz gehouden.

 

Volgens het moduleteam liep alles als gepland. Individuele gesprekken met enkele studenten bevestigen dit ook. Het is alleen jammer dat we er geen formele bevestiging of ontkenning van hebben gekregen van de studenten.  Bij de formele evaluaties (gehouden enquete's) was de respons te laag (namelijk 6 en 3) om zinvolle conclusies te trekken.

 

Wij zijn tevreden met onze aanpak en hoe het liep.  Op dit moment zijn we niet van plan om volgende jaar (grote) verandering aan te brengen.

 

Pranab Mandal (modulecoördinator)