𝜱ΔΓΞΨβαΘπξ

News

Mailed on 15 June 2016.

Nieuwsbrief Technische Wiskunde, Jaargang 2, aflevering 4.

Voorwoord door Tariq Bontekoe, Commissaris Onderwijszaken W.S.G. Abacus

Vakantie, nou ja bijna dan! Heb je er al zin? Ik wel! Voor het zover is zal je waarschijnlijk nog wel wat moeten studeren en de laatste vakken afronden. Misschien rond je dit jaar zelfs je bachelor wel af met een prachtige bacheloropdracht. Ik kijk in ieder geval al uit naar de presentaties.

Het is namelijk altijd leuk om weer iets nieuws over wiskunde te horen, zo ook bij het Mathematisch Café. Zelf vond ik het afgelopen Mathematisch Café in de avond met erelid Erjen Lefeber erg leuk. Ik kan ook alvast verklappen dat er volgend jaar naast de normale Mathematisch Café's vaker een Mathematisch Café in de avond zal zijn met meer inhoudelijke wiskunde.

Na het lezen van deze twee alinea's ben je trouwens al weer een stukje dichter bij het einde van je jaar gekomen. Trouwens, de eerste lichting TOM-studenten is ook dichter bij de afsluiting van hun bachelor gekomen. Dit jaar zal namelijk de eerste lichting TOM-studenten de bachelor afronden en met veel plezier terugkijken op een aantal leuke jaren.

 

Succes met de laatste loodjes en veel leesplezier!

 

Voorwoord door Jan Willem Polderman, Opleidingsdirecteur

In deze TW Nieuwsbrief blikken we terug op het derde kwartiel. Dit jaar 'draaiden’ voor het eerst module 11, het begin van het afstudeersemester, module 7 voor de tweede keer en module 3 alweer voor de derde keer. Heel verwonderlijk is het niet dat er voor module 11 nog enkele aanpassingen worden voorzien, dat module 7 zijn definitieve vorm begint te naderen en dat module 3 rustig is verlopen.

 

Met excuses voor de wat late verschijning wens ik iedereen veel leesplezier.

Module 3: Signalen en Onzekerheid

Module 3 is goed verlopen. Opvallend was dat studenten in het begin aangaven dat ze de module relatief rustig vonden. Aan de andere kant, bleek op de werkcolleges dat aardig wat studenten in het begin een achterstand opliepen. Het is uiteindelijk denk ik wel goedgekomen maar het viel wel op. Bij signalen en transformaties was het slagingspercentage hoog. Kansrekening blijft een lastig vak waarbij het kwartje moet vallen. Vrij veel studenten hadden toch de herkansing nodig om het te halen. Het project begon langzaam. Studenten waren aan het wachten op de noodzakelijke voorkennis. Uiteindelijk kwam dit wel op gang. De verschillen tussen de groepen waren vooral op het gebied van de betrouwbaarheid van de voorspellingen en de toepassing van de kansrekening. Bij een aantal groepen viel wel een zekere mate van tijdnood op. Het totaalbeeld van de module is vanuit de docenten zeker positief.

 

Anton Stoorvogel (modulecoördinator)

Module 7: Discrete Structures and Efficient Algorithms

Module 7 heeft als thema discrete structuren en efficiënte algorithmes. De invulling die wij hieraan geven is een basis voor algoritmes en datastructuren, sommige highlights van de discrete wiskunde, modellen voor berekeningen zoals formele talen en machines, en een basis in de wiskundige algebra. Daarnaast houden de studenten zich -na een korte crash-cursus in de programeertaal python- bezig met een project waarin algoritmes voor een bekend moelijk probleem in de wiskunde geïmplementeerd worden, namelijk het graafisomorfie (GI) probleem. In dit probleem is de simpele vraag of twee eindige grafen nu eigenlijk wel of niet identiek (lees: isomorf) zijn. Wat het probleem bijzonder uitdagend maakt is het feit dat de complexiteit, ondanks heel recente doorbraken, nog steeds een open vraag is. Methoden om efficiënte algoritmes voor het GI probleem te implementeren hebben verschillende ingrediënten nodig, en juist deze worden in de verschillende theoretische onderdelen van het module behandelt. Het module is gedeelt, de deelnemende opleidingen zijn TI en TW.

De studenten zijn, net zo als afgelopen jaar, erg te spreken vooral over de coherentie van deze module. Het is veel werk, maar men leert ook veel. Ook de organisatie wordt als heel goed en duidelijk ervaren, ondanks er vele verschillende onderdelen en onderwijsvormen langs komen. Er zijn natuurlijk ook een paar kritiekpunten genoemd door de studenten, die aanleiding geven voor verdere verbeteringen voor het komende studiejaar, zoals de indeling van de projectgroepen, die keuze en begeleiding van onderzoeksthema’s voor het project, en hier en daar ook de manier van lesgeven. Daaraan wordt gewerkt. Door de bank genomen zijn studenten echter erg tevreden met deze module, wat ook in het totaalcijfer 7.1 tot uitdrukking komt. De docenten zouden zich vooral (veel) meer deelname aan de aangeboden werkcolleges wensen, wat zeker ook tot betere slagingspercentages bij de tentamens zou leiden. Één van de hoogtepunten ter afsluiting van het module is steeds weer de workshop, waarin studenten in korte presentaties laten zien wat ze in het kader van het GI project bedacht en gedaan hebben. Hierin komen er altijd weer een paar nieuwe, interessante ideën naar voren. Vooral de docenten zijn hiervan steeds weer onder de indruk, en kijken uit naar de volgende editie.

 

Marc Uetz (modulecoördinator)

Module 11: Voorbereiding Bacheloropdracht

In module 11 wordt een start gemaakt met het afstuderen. Het onderdeel Reflectie op Wiskundig Onderzoek is vervlochten met de literatuur, passend bij de bacheloropdracht. Dit onderwijs komt echter iets te laat op gang hebben we moeten vaststellen. Dat is dus een punt ter verbetering voor volgend jaar. Eerder starten met de colleges en opdrachten van Reflectie op Wiskundig Onderzoek.

De derdejaars geven aan dat de eerste week, met het kiezen van een bacheloropdracht, wel wat hectisch was. Men zou heel graag de opdrachten eerder willen weten en meer met eigen opdrachten willen komen. Ook voor Judith Timmer en mij was de eerste week erg druk. Hoe krijg je het voor elkaar om ieder een opdracht toe te wijzen waar men tevreden over is? Dit is redelijk gelukt, maar bij de taakgroep Modelleren en Programmeren, waar Judith voorzitter van is, zijn al wat afspraken gemaakt die precies tegenmoet komen aan de wensen die de studenten in de evaluatie geuit hebben. Bij de start van het nieuwe studiejaar zal er naar de derdejaars gecommuniceerd worden dat zij een eigen opdracht kunnen indienen en er zal een lijst komen met mogelijke begeleiders. Ook zullen de opdrachten eerder beschikbaar komen.

Naast bacheloropdracht en reflectieonderwijs heeft elke student ook twee keuzevakken gevolgd. Deze vakken hadden minder contacturen dan men in de modules van de eerste twee jaren gewend was. Dit is een goede voorbereiding op het onderwijs in de master en zo wordt het ook door de studenten ervaren. De opmerkingen die door het evaluatiepanel gemaakt zijn, zijn doorgestuurd naar de docenten van de keuzevakken.

Tot slot: op dit moment wordt er door de derdejaars hard gewerkt aan de uitvoering van de bacheloropdracht. Een van de laatste dagen van module 12 zullen zij een vragenlijst over de bacheloropdracht ontvangen, waarmee de opleiding dit slotstuk van het bachelorprogramma kan verbeteren.

 

Brigit Geveling (modulecoördinator)